Voorbeelden hyperficties

Device 6 combineert literatuur met games en als lezer/speler moet je puzzelen om het mysterie te ontrafelen.

In with love, from a failed planet heeft Jason Nelson de aarde beplakt met logo’s van grote bedrijven en landen. Als je erop klikt, kom je erachter hoe zij hebben gefaald.

Jörg Piringer maakte een app met de toepasselijke naam “abcdefghijklmnopqrstuvwxyz“. Hyperpoëzie met geluid.

Inanimate Alice van Kate Pullinger en Chris Josep combineert animatie, foto’s, illustraties, geluid, muziek, tekst en mini-games tot een overweldigend geheel. Toch draait Inanimate Alice om het verhaal.

In We tell stories van uitgever Penguin maakten zes schrijvers een digitale ‘remake’ van een klassieker, onder wie Nicci French en Toby Litt. Ze gebruiken allemaal een andere techniek, zoals Google Maps, blogs en textadventures.

Een mooi Nederlands exemplaar is Nobodyhere.com van Jochem Niemandsverdriet.

The Unknown van William Gillespie, Frank Marquardt, Scott Rettberg en Dirk Stratton, is geschreven tussen 1998 en 2002. Mensen die zich niet aan de vormgeving storen, kunnen de meest waanzinnige verhalen, verwijzingen en andere metafictie ontdekken in deze enorme hyperfictie.

De klassieker Afternoon, a story van Michael Joyce komt zelfs uit 1987 (!). Binnenkort komt de iPadversie uit. Ik kan niet wachten.

Meer lezen? De Electronic Literature Organisation heeft een grote verzameling hyperfictie.